Pros en cons: trainen met losse gewichten

2 min read

Binnen de fitnesswereld vinden er vaak discussies plaats over wat nou eigenlijk beter is: het trainen met fitnessapparaten of het trainen met losse gewichten. Veel sporters zijn fan van het gebruik van losse gewichten, maar waarom is dat eigenlijk zo? In dit artikel wil ik je meer vertellen over de voor- én nadelen van deze methode.

Voordelen

Het belangrijkste voordeel van het trainen met losse gewichten is dat je meerdere spiergroepen tegelijkertijd gebruikt. Waar je bij het gebruik van een fitnessapparaat als het ware wordt ondersteund, is dit bij het gebruik van losse gewichten niet het geval. Je zult zelf voor de balans moeten zorgen. Op deze manier spreek je dus meerdere spiergroepen aan, waardoor je meer functionele kracht ontwikkelt én waardoor je werkt aan je balans en coördinatie. Oefeningen waarbij je gebruikmaakt van meerdere spiergroepen worden ook wel ‘compound-oefeningen’ genoemd.

Voor het trainen met losse gewichten is bovendien weinig nodig. Met een set dumbbells en bijvoorbeeld een kettle bell of een barbell kom je al een heel eind. Het trainen met losse gewichten is dus ideaal als je thuis aan je fitheid wil werken. Als dat voor jou geldt, is het raadzaam om ook eens te kijken naar een fitnessbank. Ga daarbij bij voorkeur voor een verstelbare fitnessbank. Een verstelbare fitnessbank biedt je namelijk een hoop flexibiliteit en nieuwe mogelijkheden voor het trainen van je lichaam.

Nadelen

Waar voordelen zijn, zijn ook nadelen. Dat geldt ook voor het trainen met losse gewichten. De kans op blessures en overbelasting is namelijk een stuk groter op het moment dat je met losse gewichten traint en de uitvoering niet optimaal is. Zorg er dus altijd voor dat je de uitvoering onder de knie hebt voordat je besluit om zwaarder te trainen. Door dit nadeel is het trainen met losse gewichten vaak minder geschikt voor sporters die weinig ervaring hebben.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over het sporten met losse gewichten of ben je op zoek naar ander soort fitnessinspiratie? Bezoek dan eens de website van Tunturi.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *